čtvrtek 16. června 2011

Jakákoli jiná, jen ne česká

Jsem postižená tím, co studuji. Považuji se za jistý druh knihomolky, ale jakmile dojde diskuze na díla světových autorů, opatrně zavírám pusu a modlím se, aby si nikdo nevšiml toho, že se nezapojuji. Proto jsem se rozhodla, že to změním. Dnešní dopoledne jsem strávila vyhledáváním různých seznamů, které přináší 100 nejlepších světových děl. Po několika hodinách se mi podařilo sestavit seznam, na který jsem patřičně hrdá. Obsahuje knížky, které se nejčastěji objevovaly ve všech seznamech - některé z nich jsem četla, ale chtěla bych si je přečíst znovu; avšak většina z nich mi zatím unikala. Mým (poněkud odvážným) cílem je přečíst těchto 100 titulů do svých 25 let. V průměru má však každá knížka 400 stran, tak to moc reálně nevidím...
Pro vaši inspiraci seznam publikuji.


1.         Alighieri, Dante: Božská komedie
2.         Austen, Jane: Pýcha a předsudek
3.         de Balzac, Honoré: Otec Goriot
4.         Beckett, Samuel: Čekání na Godota
5.         Boccaccio, Giovanni: Dekameron
6.         Bradbury, Ray: 451 stupňů Fahrenheita
7.         Brönteová, Emily: Na větrné hůrce
8.         Brönteová, Charlotte: Jana Eyrová
9.         Bulgakov, Michail: Mistr a Markétka
10.      Burgess, Anthony: Mechanický pomeranč
11.      Cain, James M.: Pošťák vždycky zvoní dvakrát
12.      Camus, Albert: Cizinec
13.      Camus, Albert: Mor
14.      Carroll, Lewis: Alenka v říši divů
15.      Coelho, Paulo: Alchymista
16.      De Cervantes y Saavedra, Miguel: Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha
17.      Defoe, Daniel: Robinson Crusoe
18.      Dickens, Charles: Oliver Twist
19.      Dostojevskij, Fjodor Michajlovič: Bratři Karamazovi
20.      Dostojevskij, Fjodor Michajlovič: Idiot
21.      Dostojevskij, Fjodor Michajlovič: Zločin a trest
22.      Dumas, Alexandre: Hrabě Monte-Christo
23.      Dumas, Alexandre: Tři mušketýři
24.      Eco, Umberto: Jméno růže
25.      Faulkner, William: Absolone, Absolone!
26.      Fitzgerald, Francis Scott: Velký Gatsby
27.      Flaubert, Gustave: Paní Bovaryová
28.      Fowles, John: Mág
29.      von Goethe, Johann Wolfgang: Faust
30.      von Goethe, Johann Wolfgang: Utrpení mladého Werthera
31.      Golding, Williem: Pán much
32.      Grass, Günter: Plechový bubínek
33.      Harper, Lee: Jako zabít ptáčka
34.      Hawthorne, Nathaniel: Šarlatové písmeno
35.      Heller, Joseph: Hlava XXII
36.      Hemingway, Ernest: Komu zvoní hrana
37.      Hemingway, Ernest: Sbohem, armádo!
38.      Hemingway, Ernest: Stařec a moře
39.      Hosseini, Khaled: Tisíce planoucích sluncí
40.      Hugo, Victor: Bídníci
41.      Huxley, Aldous: Konec civilizace aneb Překrásný nový svět
42.      Irving, John: Modlitba za Owena Meanyho
43.      Irving, John: Pravidla moštárny
44.      Irving, John: Svět podle Garpa
45.      James, Henry: Portrét dámy
46.      Joyce, James: Portrét umělce v jinošských letech
47.      Joyce, James: Odysseus
48.      Kafka, Franz: Proces
49.      Kafka, Franz: Zámek
50.      Kesey, Ken: Vyhoďme ho z kola ven
51.      London, Jack: Volání divočiny
52.      Mann, Thomas: Kouzelný vrch
53.      Marquez, Gabriel Garcia: Láska za časů cholery
54.      Marquez, Gabriel Garcia: Sto roků samoty
55.      McCarthy, Cormac: Cesta
56.      McEwan, Ian: Pokání
57.      Melvill, Herman: Bílá velryba
58.      Merle, Robert: Smrt je mým řemeslem
59.      Mitchell, Margaret: Jih proti Severu
60.      de Montaigne, Michel: Eseje
61.      Montgomery, Lucy Maud: Anna ze Zeleného domu
62.      Morrison, Toni: Milovaná
63.      Murakami, Haruki: Kafka na pobřeží
64.      Nabokov, Vladimír: Lolita
65.      Orwell, George: 1984
66.      Orwell, George: Farma zvířat
67.      Pasternak, Boris: Doktor Živago
68.      Plath, Sylvia: Pod skleněným zvonem
69.      Puškin, Alexandr Sergejevič: Evžen Oněgin
70.      Puzo, Mario: Kmotr
71.      Remarque, Erich Maria: Jiskra života
72.      Remarque, Erich Maria: Tři kamarádi
73.      Rosten, Leo: Pan Kaplan má třídu rád
74.      Rushdie, Salman: Děti půlnoci
75.      Salinger, Jerome David: Kdo chytá v žitě
76.      Saroyan, William: Tracyho tygr
77.      Sartre, Jean-Paul: Zeď
78.      Scott, Walter: Ivanhoe
79.      Shakespeare, William: Hamlet
80.      Shakespeare, William: Macbeth
81.      Shakespeare, William: Zkrocení zlé ženy
82.      Shelley, Mary: Frankenstein
83.      Sienkiewicz, Henryk: Quo vadis
84.      Steinbeck, John: Hrozny hněvu
85.      Steinbeck, John: Na východ od ráje
86.      Stendhal: Červený a černý
87.      Stendhal: Kartouza parmská
88.      Stoker, Bram: Dracula
89.      Styron, William: Sophiina volba
90.      Swift, Jonathan: Gulliverovy cesty
91.      Thackeray, William Makepeace: Jarmark marnosti
92.      Tolkien, John Ronald Reuel: Hobit
93.      Tolstoj, Lev Nikolajevič: Anna Kareninová
94.      Tolstoj, Lev Nikolajevič: Vojna a mír
95.      Twain, Mark: Dobrodružství Huckleberryho Fina
96.      Waltari, Mika: Egypťan Sinuhet
97.      Waugh, Evelyn: Sólokapr
98.      White, E. B.: Šarlotina pavučinka
99.      Whitman, Walt: Stébla trávy
100.    Woolf, Virginia: K majáku

6 komentářů:

potvůrka řekl(a)...

Krása! Pořád přemýšlím, co číst, tak si určitě z tvého seznamu také něco vyberu :-)

miriam řekl(a)...

Maru, jsi dokonalá! díky za zveřejnění tohodle bezvadnýho seznamu! :)

já taky tak strašně ráda čtu, ale na vejšce jsem vlastně úplně přestala, protože to, co všechno jsme měli na francouzštinu přečíst, mě totálně odradilo... tak teď si užívám volno, čerstvě dočtenou Pýchu a předsudek, rozečtenou Janu Eyrovou (děsivý!!) a na poličce na mě čeká Cizinec:) Těší mě, že jsou všechny v tvém seznamu, aspoň budu moct rovnou škrtat! :) (jejda, kdyby to někdo z tohodle mýho komentáře nepoznal, tak taky ráda píšu:-D)

máří řekl(a)...

9 ruských "románů" ... hmmm, to máš, co dělat :P

Maru řekl(a)...

Holky, jsem ráda, že se vám seznam líbí a že třeba i vám k něčemu bude! Nakonec si ale říkám, že přečíst všechny tyhle knížky do 25 let je blbost - co bych pak četla celý zbytek života?:) Dobrých knih není až tak moc, ne?

Miri, mě katedra ČJL donutila přečíst každý rok tak těch 100 knih, všechny však z českého kánonu. Tak se těším na něco jiného. Tvůj výběr na poličce se mi líbí!! A máš pravdu, Jana Eyrová JE děsivá!:)

Marťo, je to challenge jak blázen, ale jak víš, já jsem vytrvalá. A navíc už mě nebaví, když mi pořád říkáš, že dokud nečtu nic od Rusů, nejsem žádný čtenář!:P

Amál řekl(a)...

Mááš u mě pochvalu! Nechybí tam ani jedna paráádní kníížka :-) Jenom takový menší detail?...Ty pláánuješ, že nedáš ZSV a budeš mít rok volno?...Protože jinak si nedokážu představit, že bys to fakt do těch 25-ti stihla :-D

ochwey řekl(a)...

Ten seznam se mi líbí, myslím že si ho někam uložím a budu z něj čerpat a čerpat! nemůžu ve 20 přece číst pořád Harryho Pottera - a dokola!