pátek 15. srpna 2014

Co jsem se naučila v Římě

Mám za sebou pár namáhavých, a přesto neskutečně odpočinkových dní v historické evropské metropoli a jednom z nejkrásnějších míst, které jsem kdy viděla: v Římě. Protože jsem s sebou neměla žádnou jinou knihu než turistického průvodce, měla jsem čas si jím listovat a porovnávat psané s realitou. Za tu dobu jsem zjistila následující:
  • Boty, ve kterých v Praze chodím celý den a ještě si libuju, jak jsou pohodlné, opravdu NEJSOU vhodnou obuví pro x kilometrové chození po horkém velkoměstě. (Jedny z mých dvou párů sandálků, které jsem si tam přivezla, skončily rovnou v hotelovém koši - ani nemělo cenu vozit je zpět.)
  •  
  • Kdyby ovoce (i zelenina) chutnalo v Čechách stejně jako v Itálii, rozhodně by se zvýšila průměrná spotřeba těchto surovin na jednoho člověka za den. Rajčata tam chutnala jako rajčata a slovo broskve nabylo nového významu.
  • Předmět multikulturní výchova nepovažuji nadále v našem systému vzdělávání za nezbytný. Tak pestrou směr Asiatů, Arabů, Indů, Evropanů a černochů sedících na jedné lavičce v metru vedle sebe jsem snad v životě neviděla. U nás je to slabý odvar.
  •  
  • Lidi, ačkoli mluví různými jazyky, mají jiné chutě a jiné tradice, jsou vlastně všude stejní. I v Římě se cpou do metra dřív, než jej vystupující opustí, takže proces vystupování/nastupování trvá mnohem déle, než by musel.
  •  
  • Církevní památky, kterou jsou u nás nejváženější a nejobdivovanější, nedosahují krásy a velikosti těch nejobyčejnějších kostelů v Římě. Ani to ale nezabrání tomu, abyste v nich našli minimum věřících na bohoslužbách. Ve 21.století už tedy asi neplatí, že čím honosnější budou, tím víc budou v lidech vzbuzovat respekt a úctu před Bohem.
  •  
  • Chodit po tak velkém městě s průvodcem, který trénuje na Beskydskou 7, není úplně ideální - stojí to hodně námahy, potu a bolavých nohou. Nicméně když vás celou dobu při tom skuhrání drží za ruku a na konci dne vám pak koupí zmrzlinu, ledovou tříšť nebo kabelku, nemůžete chtít víc.
  •  

 

2 komentáře:

ochwey řekl(a)...

Ach ten Řím! Letos jsme byli na tripu po Itálii, ale 150 km před Římem nás zradilo auto a dál už jsme nedojeli. A teď o něm jako naschvál čtu všude! Tak snad příště, teď můžu jen závidět :)

Maru řekl(a)...

To je fakt škoda! :( Asi je něco pravdy na tom, že Řím je teď in, taky znám spoustu lidí, co se tam letos podívala! Ale aspoň vám to zůstane jako super místo na eurotrip na víkend! :)