pátek 7. listopadu 2008

Eviin kaligram

Kaligram je literární útvar typický pro kubofuturismus (spojení futuristického dynamismu a kubistické mnohopohledovosti). Kaligramy nebo-li obrazové básně nám díky svému zobrazení napovídají, o čem báseň bude. Jedním z autorů těchto básní je např. Guillaume Apollinaire.

Já se s nimi mnohem výraznějším způsobem setkala až ve čtvrťáku, přestože nepatří do osnov učiva literatury 4. ročníků. Více se jimi zabývat mě napadlo až ve chvíli, kdy jsem na jedné z třídních nástěnek uviděla výtvor Evy, přítelkyně, která je každým coulem originál. A tak se originální stala i její báseň. Nechápala jsem, jak mohla něco takového napsat! Od té doby jsem se několikrát snažila kaligram vytvořit, ale vždy z toho vzniklo jen něco polovičního. Nebyl to ani kaligram, ani normální báseň. Ale nehodlám to přestat zkoušet. Snad se to jednou podaří...

Pro zajímavost se můžete podívat na jeden z těch, které mi věnovala.

Žádné komentáře: